Συναισθήματα

Το υλικό αναρτήθηκε στα πλαίσια της συμμετοχής μου στο δίχτυο: 

Περιφερειακό Δίκτυο Συναισθηματικής Νοημοσύνης

παρουσιάστηκε στους μαθητές με τους οποίους υλοποίησα το σχετικό πρόγραμμα!

Μια διασκευή δική μου
βασισμένη στο βιβλίο του
Χόλντε Κρόιλ



Το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό όπως και οι εκπαιδευτικές του ανάγκες. Το βοήθημα αυτό απευθύνεται στους δασκάλους των οποίων ο ρόλος είναι καθοριστικός στην έγκαιρη ανίχνευση και διαχείριση των αναγκών όλων των μαθητών στην τάξη τους, προκειμένου να επιτυγχάνεται ο στόχος της ενιαίας εκπαίδευσης. Είναι αδύνατον όλα τα παιδιά να μπορούν πάντοτε να προσαρμοστούν με τον ίδιο τρόπο στα επίπεδα και στις απαιτήσεις του σχολείου, αυτό χρειάζεται να είναι ευέλικτο και να προσαρμόζεται στις εξατομικευμένες τους ανάγκες.

Σε έναν κόσμο στον οποίο ο φόβος θέλει να μας αναστατώνει καθημερινά, χρειάζεται να μάθουμε να τον αντιμετωπίζουμε. Από μικρά τα παιδιά είναι καλο να ξεκλειδώνουν αρνητικά τους συναισθήματα και μέσα απο δραστηριότητες να γνωρίζουν καλύτερα τον ευατό τους, να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τους φόβους τους για να μπορέσουν να τους εξαφανίσουν. Θα μπορούσε αυτο το αρνητικό συναίσθημα να γίνει σύμμαχος και βοηθός ενός παιδιού για να αντλήσει δύναμη και να αντιμετωπίσει τη ζωή με θάρρος και γενναιότητα. Η αφήγηση του παραμυθιού "Ο Φόβος" έχει σκοπό να βοηθήσει σε αυτό.



Πατώντας τα βελάκια βλέπουμε εικόνες και διαβάζουμε φράσεις που φανερώνουν συναισθήματα.


Αναγνώριση Συναισθημάτων

Περιεχόμενο διδασκαλίας: (Τι θα διδάξω):
Θα διδάξω το μάθημα αναγνώριση των συναισθημάτων.
Στόχοι: (γνώση, στάσεις, δεξιότητες) Γιατί το διδάσκω:
Οι μαθητές να είναι σε θέση:

  1. Να γνωρίζουν τα βασικά συναισθήματα
  2. Να εντοπίζουν πιθανά αίτια των βασικών συναισθημάτων
  3. Να συνεργάζονται μεταξύ τους


Διδακτικά, εποπτικά μέσα και υλικά: (Ποια μέσα θα χρησιμοποιήσω).

  • Πίνακας
  • Α3 χαρτόνι (σύννεφο)
  • Καπέλο
  • Καρτέλες με συναισθήματα
  • Εικόνες με πρόσωπα
  • Κουτιά με εικόνες
  • Καθρεφτάκια
  • CD με μουσικές
  • Ραδιόφωνο
  • Μέθοδος Διδασκαλίας, πορεία και δραστηριότητες: (Πως θα το διδάξω, πορεία διδασκαλίας, οργάνωση της τάξης, δραστηριότητες)
    Δραστηριότητες:
    • Συναισθηματοβροχή: Λέω στα παιδιά ότι ένα σύννεφο βρέχει συναισθήματα. Βάζω στον πίνακα το σύννεφο. Μέσα σε ένα καπέλο είναι τα συναισθήματα πάνω σε καρτέλες. Κάθε φορά που ένα παιδί θα λέει ένα συναίσθημα, θα πηγαίνει να το βρίσκει από το καπέλο των συναισθημάτων και θα το βάζει στον πίνακα κάτω από το σύννεφο


    • Λέω στα παιδιά να περπατήσουν θυμωμένα. Μετά περπατούν χαρούμενα, μετά λυπημένα, μετά φοβισμένα και τέλος ενθουσιασμένα. (θα πρέπει να συμμετέχει το πρόσωπο και το σώμα τους). Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και ο καθένας λέει το όνομα του με όποιο συναίσθημα θέλουν (λυπημένα, χαρούμενα, ντροπαλά, θυμωμένα, κ.τ.λ).

    • Βάζω στον πίνακα διάφορες εικόνες με πρόσωπα που κάνουν εκφράσεις. Τα παιδιά θα πρέπει να βρουν το συναίσθημα που έχει κάθε πρόσωπο. Κάθε φορά που το βρίσκουν, θα πιάνουν την καρτέλα με τo συναίσθημα από την συναισθηματοβροχή (δρ.1) και την κολλούν κάτω από το κατάλληλο πρόσωπο.


    • Παιχνίδι ΄΄ Καθρέφτης ΄΄: Σε κάθε δυάδα δίνω ένα κουτί με τα συναισθήματα σε καρτέλες. Το ένα παιδί τραβά μια καρτέλα και κάνει το συναίσθημα που λέει η καρτέλα με το πρόσωπο και το σώμα του και ο άλλος, τον μιμείται σαν να είναι ο καθρέφτης του.

    • Βάζω διάφορες μουσικές στον Η/Υ. σε κάθε μουσική το κάθε παιδί μου δείχνει την καρτέλα με το συναίσθημα που νιώθει. Στην συνέχεια μου λένε κάτι που τους θύμισε η μουσική που άκουσαν (μια σκηνή, μια ανάμνηση, κ.τ.λ).

    1. Heifetz-Beethoven Romance No. 2 in F Major (Op. 50)
    2. Wolfgang Amadeus Mozart_ Adagio in E Major for Violin and Orchestra
    3. Vivaldi Violin Concerto No.4 in F minor_ RV297 (2) ''The Winter''
    4. Vadim Repin and Nikolai Lugansky play Tchaikovsky _Melody_ from Souvenir d'un lieu cher
    • Τοποθετώ στο πάτωμα αναποδογυρισμένες τις καρτέλες με τα συναισθήματα (χαρά, λύπη, θυμό, φόβο). Όταν αρχίσει η μουσική τα παιδιά κινούνται στον χώρο χωρίς να πατούν τις καρτέλες. Όταν σταματήσω την μουσική, τα παιδιά πιάνουν από μια καρτέλα (θα υπάρχουν 3-4 καρτέλες για κάθε συναίσθημα). Τα παιδιά θα χωριστούν σε 4 ομάδες (κάθε ομάδα από ένα συναίσθημα). Κάθε ομάδα πρέπει να σκεφτεί και να παρουσιάσει ένα περιστατικό από την καθημερινή τους ζωή το οποίο τους προκάλεσε το συναίσθημα της ομάδας τους.


    μουσική:
    • Δίνω στα παιδιά από ένα καθρεφτάκι και τους ζητάω, την ώρα που θα τους διαβάζω ένα μέρος του παραμυθιού ΄΄ Η παλέτα των συναισθημάτων ΄΄, να δείχνουν τα συναισθήματα που περιγράφουν στο κείμενο με παντομίμα στο καθρεφτάκι τους, έτσι ώστε να βλέπουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στο πρόσωπο τους.

    Αξιολόγηση: (Πώς θα αξιολογήσω την εργασία μου) συνεχής αξιολόγηση, τελική αξιολόγηση)
    Η αξιολόγηση θα είναι συνεχής σε όλη την διάρκεια του μαθήματος μέσα από τις δραστηριότητες που θα γίνονται.




Το νησί των συναισθημάτων, Μάνος Χατζιδάκις, μια υπέροχη ιστορία

"Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα Συναισθήματα.
Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.Μια μέρα έμαθαν ότι το νησί τους θα βούλιαζε και έτσι όλοι επισκεύασαν τις βάρκες τους και άρχισαν να φεύγουν. Η Αγάπη ήταν η μόνη που έμεινε πίσω. Ήθελε να αντέξει μέχρι την τελευταία στιγμή.Όταν το νησί άρχισε να βυθίζεται, η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια.Βλέπει τον Πλούτο που περνούσε με μια λαμπερή θαλαμηγό.

Η Αγάπη τον ρωτάει: «Πλούτε, μπορείς να με πάρεις μαζί σου;»,
«Όχι, δεν μπορώ» απάντησε ο Πλούτος. «Έχω ασήμι και χρυσάφι στο σκάφος μου και δεν υπάρχει χώρος για σένα» Η Αγάπη τότε αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια από την Αλαζονεία που επίσης περνούσε από μπροστά της σε ένα πανέμορφο σκάφος.

«Σε παρακαλώ βοήθησέ με» είπε η Αγάπη.
«Δεν μπορώ να σε βοηθήσω Αγάπη. Είσαι μούσκεμα και θα μου χαλάσεις το όμορφο σκάφος μου» της απάντησε η Αλαζονεία. 

Η Λύπη ήταν πιο πέρα και έτσι η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει από αυτή βοήθεια.«Λύπη άφησέ με να έρθω μαζί σου».                                                                        «Ω Αγάπη, είμαι τόσο λυπημένη που θέλω να μείνω μόνη μου» είπε η Λύπη.

Η Ευτυχία πέρασε μπροστά από την Αγάπη αλλά και αυτή δεν της έδωσε σημασία.
Ήταν τόσο ευτυχισμένη, που ούτε καν άκουσε την Αγάπη να ζητά βοήθεια. Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή: «Αγάπη, έλα προς τα εδώ! Θα σε πάρω εγώ μαζί μου!».

Ήταν ένας πολύ ηλικιωμένος κύριος που η Αγάπη δεν γνώριζε, αλλά ήταν γεμάτη από τέτοια ευγνωμοσύνη, που ξέχασε να ρωτήσει το όνομά του. Όταν έφτασαν στην στεριά ο κύριος έφυγε και πήγε στο δρόμο του. Η Αγάπη γνωρίζοντας πόσα χρωστούσε στον κύριο που τη βοήθησε, ρώτησε την Γνώση:

«Γνώση, ποιος με βοήθησε»;
«Ο Χρόνος» της απάντησε η Γνώση.
«Ο Χρόνος;;» ρώτησε η Αγάπη. «Γιατί με βοήθησε o Χρόνος;»

Τότε η Γνώση χαμογέλασε και με τη βαθιά σοφία της είπε:
«Μόνο ο Χρόνος μπορεί να καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει η Αγάπη».


Απόσπασμα από το βιβλίο του Χόρχε Μπουκάι: "Ο Δρόμος των Δακρύων",  

 Το νησί των συναισθημάτων ~ Χόρχε Μπουκάι: “Ο Δρόμος των Δακρύων”

Ήταν μια φορά ένα νησί όπου κατοικούσαν όλα τα συναισθήματα και όλες οι ανθρώπινες ιδιότητες που υπάρχουν. Εκεί ζούσαν μαζί ο Φόβος, το Μίσος, η Σοφία, η Αγάπη και η Αγωνία. Όλοι ήταν εκεί.

Μια μέρα, καλεί η Γνώση τους κατοίκους του νησιού και τους λέει:
“Έχω να σας ανακοινώσω μια άσχημη είδηση, το νησί βυθίζεται”.
Τα συναισθήματα που κατοικούν στο νησί δεν μπορούν να πιστέψουν στ’ αυτιά τους:
“Όχι, δεν γίνεται! Εμείς εδώ ζούμε όλη μας τη ζωή!”
Η Γνώση επαναλαμβάνει:
“Το νησί βυθίζεται”.
“Μα δεν είναι δυνατόν! Μπορεί να κάνεις λάθος!”.
“Εγώ δεν κάνω ποτέ λάθος” τους ξεκαθαρίζει η Γνώση.
“Αν σας λέω ότι βυθίζεται, είναι γιατί πράγματι βυθίζεται”.
“Και τώρα, τι θα κάνουμε;” ρωτούν τα συναισθήματα.
Οπότε, απαντάει η Γνώση.
“Λοιπόν, κάντε ό,τι θέλετε, εγώ πάντως σας προτείνω να βρείτε έναν τρόπο να φύγετε από το νησί… Φτιάξτε ένα καράβι, μια βάρκα, μια σχεδία, ή ό,τι άλλο μπορείτε και φύγετε, γιατί αυτός που θα μείνει στον νησί, θα χαθεί μαζί του”.
“Δεν μπορείς να μας βοηθήσεις;” ρωτούν όλοι μαζί, γιατί έχουν εμπιστοσύνη στην ικανότητά της.
“Όχι” λέει η Γνώση. “Η Πρόνοια κι εγώ φτιάξαμε ένα αεροπλάνο, και μόλις τελειώσω αυτά που έχω να σας πω, θα πετάξουμε στο πιο κοντινό νησί”.
Τα συναισθήματα, αναστατωμένα, της λένε:
“Ε, όχι! Όχι! Κι εμείς τι θα γίνουμε;”
Μόλις τελειώνει η Γνώση, ανεβαίνει στο αεροπλάνο με τη φίλη της, κι έχοντας λαθρεπιβάτη το Φόβο – που δεν ήταν χαζός και κρύφτηκε στο αεροπλάνο -, φεύγουν από το νησί.

Τα συναισθήματα αρχίζουν να κατασκευάζουν άλλο βάρκα, άλλο καράβι, άλλο καΐκι… όλα… εκτός από την Αγάπη.
Γιατί η Αγάπη είναι τόσο συνδεδεμένη με κάθε πράγμα που βρίσκεται πάνω στο νησί, που λέει:
“Μα πως ν’ αφήσω το νησί… μετά από όσα έζησα εδώ… Πως ν’ αφήσω, ας πούμε, αυτό το δεντράκι; Αααχ… μας ενώνουν τόσα πράγματα…”.

Κι ενώ ο καθένας κοιτάζει να βρει έναν τρόπο για να φύγει, η Αγάπη ανεβαίνει σε κάθε δέντρο, μυρίζει κάθε τριαντάφυλλο, πάει μέχρι  την παραλία και ξαπλώνει στην αμμουδιά όπως έκανε παλιά, χαϊδεύει κάθε πετραδάκι… προτιμά να σκέφτεται με την αφέλεια που διακρίνει την Αγάπη:
“Μπορεί να βυθιστεί λιγάκι και μετά…”
Το νησί όμως …το νησί βυθίζεται όλο και περισσότερο.
Η Αγάπη, βέβαια, δεν μπορεί να σκεφτεί την κατασκευή μέσου διαφυγής, γιατί είναι τόσο στενοχωρημένη που άλλο δεν κάνει από το να κλαίει και να θρηνεί γι’ αυτά που θα χάσει.
Και ξαναχαϊδεύει τα βοτσαλάκια, ξανακυλιέται στην άμμο και βρέχει στο νερό τα ποδαράκια της.
“Μετά από τόσα που περάσαμε μαζί…” λέει στο νησί με παράπονο.
Μα το νησί βυθίζεται ακόμα πιο πολύ…
Μέχρι που, στο τέλος, δε μένει από το νησί παρά ένα τόσο δα βραχάκι. Το υπόλοιπο, το έχει καλύψει το νερό.
Την τελευταία στιγμή, η Αγάπη συνειδητοποιεί ότι το νησί βυθίζεται στ’ αλήθεια, και αντιλαμβάνεται πως αν δεν τα καταφέρει να φύγει, η αγάπη θα εξαφανιστεί για πάντα από προσώπου Γης. Έτσι, τσαλαβουτάει στα νερά και κατευθύνεται προς τον όρμο, που είναι το ψηλότερο σημείο στο νησί. Πάει με την ελπίδα να δει από εκεί κάποιον από τους συντρόφους της και να τον παρακαλέσει να την πάρει μαζί του.

Κοιτάζει στη θάλασσα και βλέπει να έρχεται το σκάφος του Πλούτου. Του κάνει σινιάλο, και ο Πλούτος πλησιάζει λίγο στον όρμο.
“Πλούτε, εσύ έχεις τόσο μεγάλο σκάφος, θα με πας ως το γειτονικό νησί;”
Ο Πλούτος, όμως, της απαντάει:
“Είμαι τόσο φορτωμένος με λεφτά, κοσμήματα και πολύτιμες πέτρες, που δεν έχω χώρο για σένα. Λυπάμαι…” και συνεχίζει το δρόμο του χωρίς να κοιτάξει πίσω του.
Μένει η Αγάπη να ψάχνει, και βλέπει να έρχεται η Ματαιοδοξία σ’ ένα πολύ φανταχτερό σκάφος, γεμάτο στολίδια, περούκες, μάρμαρα και λουλούδια όλων των χρωμάτων. Η Αγάπη τεντώνεται λιγάκι και φωνάζει:
“Ματαιοδοξία… Ματαιοδοξία… Πάρε με μαζί σου”.
Η Ματαιοδοξία κοιτάζει την Αγάπη και της λέει:
“Ευχαρίστως θα σε έπαιρνα αλλά… έχεις μια όψη… Είσαι τόσο άχαρη, βρώμικη κι ατημέλητη… Με συγχωρείς, δεν γίνεται… Θα μου ασχήμαινες το σκάφος!” και φεύγει.
Κι ενώ σκέφτεται πως δεν πρόκεται να περάσει κανένας άλλος πια, βλέπει να πλησιάζει ένα σκάφος πολύ μικρό, το τελευταίο, το σκάφος της Θλίψης.
“Θλίψη, αδελφή μου” της λέει, “εσύ που με ξέρεις τόσο καλά, εσύ θα με πάρεις σίγουρα μαζί σου, έτσι δεν είναι;”
Και η Θλίψη της απαντάει:
“Θα σε έπαιρνα, αλλά είμαι τόσο λυπημένη, που προτιμώ να συνεχίσω μόνη μου” και χωρίς δεύτερη κουβέντα, απομακρύνεται.

Η Αγάπη κάθετα στο τελευταίο βραχάκι, που είναι ό,τι απόμεινε από το νησί, και περιμένει το τέλος… Όταν ξαφνικά, ακούει κάποιον να την καλεί από πολύ κοντά:
“Ψιτ-ψιτ…”

(c) National Galleries of Scotland; Supplied by The Public Catalogue Foundation
Είναι ένας γεροντάκος που της κάνει σινιάλο από μια βάρκα με κουπιά.
Ή Αγάπη του λέει:
“Εμένα;”
“Ναι, ναι” λέει ο γεροντάκος, “εσένα. Έλα μαζί μου, εγώ θα σε σώσω”.
Η Αγάπη τον κοιτάζει και του λέει:
“Ξέρεις τι έγινε, εγώ έμεινα…”
“Ξέρω, ξέρω…” της λέει ο γεράκος και δεν την αφήνει να τελειώσει τη φράση της. “Ανέβα, εγώ θα σε σώσω”.
Ανεβαίνει η Αγάπη στη βάρκα κι αρχίζουν να κωπηλατούν μαζί για να απομακρυνθούν από το νησί, που πραγματικά, λίγα μόλις λεπτά μετά, εξαφανίζεται για πάντα.

Μόλις φθάνουν στο διπλανό νησί, καταλαβαίνει η Αγάπη πως αν είναι ακόμα ζωντανή, αν συνεχίζει να υπάρχει, το οφείλει σ’ αυτόν τον γεράκο, που χωρίς να πει λέξη, έφυγε το ίδιο παράξενα όσο είχε εμφανιστεί.
Εκείνη τη στιγμή, η Αγάπη συναντάει τη Σοφία και της λέει:
“Δεν γνωριζόμαστε μ’ αυτόν τον γεράκο, κι όμως με έσωσε. Πως είναι δυνατόν; Οι άλλοι, όλοι, δεν κατάλαβαν πως θα έμενα πίσω τελικά… Εκείνος με βοήθησε, κι εγώ ούτε καν ξέρω ποιός είναι…”
Η  Σοφία την κοιτάζει στα μάτια και της λέει:
“Aυτός είναι ο Χρόνος. Και ο Χρόνος, Αγάπη, είναι ο μόνος που μπορεί να σε βοηθήσει όταν ο πόνος της απώλειας σε κάνει να πιστεύεις ότι δεν θα μπορέσεις να συνεχίσεις”.

Υλοποιήθηκε από τη Webnode
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε